Eindelijk een berichtje! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van elshennie - WaarBenJij.nu Eindelijk een berichtje! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van elshennie - WaarBenJij.nu

Eindelijk een berichtje!

04 Augustus 2012 | Namibië, Windhoek

Van wifi hebben ze hier nog niet echt gehoord, vandaar dat het nu pas lukt om een bericht te plaatsen. Misschien ook wat foto's, maar dat zien we later wel.
We hebben het super! Vandaag zijn we na een lange rit (gelukkig eindelijk over asfalt......) aangekomen in het noorden van Namibië. Op dit moment zitten we op het sundeck van de lodge waarbij we op de camping staan, te genieten van een drankje en de zonsondergang die gaande is. Aan de overkant van de rivier zien we Angola liggen. Morgen rijden we richting het oosten, de Caprivistrip op. Daar kamperen we nog twee dagen bij een lodge en dan steken we de grens over naar Botswana.
De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in het prachtige Etosha nationaal park. De eerste nacht in het park sliepen we in een super-de-luxe lodge, waar we allebei erg van genoten hebben na een aantal nachten kamperen. Er was een douche met warm water, we hadden ruime bedden, het eten wat heerlijk en het uitzicht onbetaalbaar. Genieten dus!De lodge ligt in het westelijke deel van het park, waar je alleen maar mag komen als je in de ene lodge slaapt. Geen toerist te bekennen dus, behalve wat mensen uit de lodge. En zoals in het hele park, stikt het er echt van de Afrikaanse, wilde dieren. Giraffes, zebra's, heel veel springbokkies, gnoes, gemsbokken en olifanten. Het leuke van Etosha is, dat je met je eigen voortuig door het park kunt rijden. Zo maak je dus je eigen safari. Hartstikke leuk.
De andere drie nachten in Etosha hebben we op verschillende campings gestaan, die trouwens ook prima qua faciliteiten waren. We zijn van west naar oost door het park getrokken. In het oostelijke deel van het park hebben we nog veel meer dieren gezien, zoals neushoorns, kudus, leeuwen (jawel!), een luipaard, impala's, dik diks (dat is de kleinste antilopesoort) en allerlei ander grut. Op de laatste camping hebben we een nachtrit gedaan. Nou ja nacht.......het begon om 19 uur en dan is het al hartstikke donker. Best spannend om in het donker door het park te rijden op zoek naar dieren. Naast dieren die we overdag al gezien hebben, hebben we bij een waterhole (een soort waterplas, al dan niet door mensen gemaakt) hyena's gezien, waarvan er één een jong bokje gevangen had en de anderen het probeerden af te pakken, met alle kabaal en gedoe van dien. Ook kwam er een nieuwsgierige neushoorn op een meter of 5 van de jeep kijken wat voor een raar ding daar nou weer stond.
Verder hadden alle drie de campings een waterhole, waar je de hele dag en nacht naar dieren kunt kijken die daar komen drinken. Voor het gemak staan er wat bankjes klaar waar je op zitten om te kijken naar alle wildlife dat aan je voorbij trekt. En er zijn eigenlijk altijd wel dieren te zien, ook olifanten en we hebben zelf een keer in het donker een grote leeuw gezien die kwam drinken. Daar kan echt geen televisie tegenop!
Voor Etosha hebben we drie nachten gekampeerd op een bushcamp in Damaraland. Qua natuur is dat gebied echt schitterend. Ook hebben in dit gebied de bushmannen gewoond, die bij Twijfelfontein rotstekeningen hebben gemaakt, die je nu kunt bekijken met een gids. Het bushcamp is van een Nederlands stel dat daar 4 jaar geleden mee is begonnen. De locatie was ronduit prachtig, maar de voorzieningen minimaal. Douchen kon alleen in de buitenlucht en warm water was er alleen als je een uurtje van tevoren een vuurtje maakte onder een grote waterketel. Teveel gedoe, dus maar koud douchen. Kan ook, het was er stikwarm dus dat was zelfs wel lekker.
In Damaraland lopen woestijnolifanten. Dat is gewoon een Afrikaanse olifant, maar dan in de afgelopen eeuwen aangepast aan het barre gebied waar ze leven. Ze zijn dus een stuk dunner dan de exemplaren die we in Etosha hebben gezien en de poten zijn langer. Ze krijgen namelijk meer kalk binnen dan hun dikke soortgenoten in Etosha. Maar goed, die olifanten kunnen dus ook gewoon over de camping banjeren. En jawel, toen Els op een avond net klaar was met de afwas (het was al donker), keek ze om en liep er op een meter of 20 een olifant voorbij. Hennie heeft 'm gemist, want die was in de camper de bedjes aan het opmaken. Een dag later hebben we de olifanten op veilige afstand vanaf de kant van de weg bekeken. Net iets beter voor je gemoedsrust.......
Voor Damaraland hebben we een nacht in Swakopmund geslapen. Dat is een toeristisch plaatsje, waar we één nacht ruim voldoende vonden. Maar......ze hadden er een Wimpie. En een hamburger met friet smaakte prima, net als het ontbijtje dat we er de volgende ochtend ook maar hebben gepakt.
Na Windhoek was onze eerste echte bestemming het gebied rond de beroemde, rode zandduinen van Sossusvlei. We hadden daar ook een heerlijke camping met een plek aan de rand, waardoor de zo over de vlakte keken. Schitterend gewoon. Hier kreeg Hennie tijdens de thee 's avonds bezoek van een jakhals. Els was toen in de camper aan het rommelen, dus die heeft 'm gemist. Het gebied rond Sossusvlei was ronduit prachtig. De kleuren bij zonsopkomst zijn echt betoverend en vooral deadvlei vonden wij allebei prachtig. Hopelijk lukt het om een foto bij te voegen.......
Het kamperen in ons campertje bevalt ook goed. We hebben veel bekijks hier, twee vrouwen in zo'n ding. Voor de vorm vertellen we maar dat we "best friends" zijn, want hoe het echt zit met ons vertellen we maar niet. Dat is hier namelijk absoluut niet geaccepteerd en zelfs strafbaar. Een minpunt voor dit verder schitterende en vriendelijke land.
We hebben zo allebei onze taken. Hennie is van het bedden opmaken en afhalen en het eindeloos afstoffen van de inboedel. Els is van het koken en het aan- en afsluiten van gas en water. Prima taakverdeling.
Gelukkig hebben we ook nog geen ernstige mankementen aan onze camper. Het zwakke onderdeel is de rail op het dak van de cabine waar één van de reservewielen op ligt. Daar is al een bout van afgebroken, maar dat was in een plaatselijke 4x4 shop snel gemaakt. Iets ingewikkelder werd het toen een complete rails afbrak. Geen garage in de buurt natuurlijk, want zoals alles zijn die hier dun gezaaid. Maar creatief als we zijn, hebben we het zelf houtje touwtje opgelost met een washandje, een stuk waslijn een een ty-rap. Het houdt tot nu toe goed, dus we gaan geen moeite meer doen om het te laten fixen. Als we toevallig in de gelegenheid komen natuurlijk wel, maar anders maar niet. En ach.....zolang er niets stuk gaat waardoor we écht stil komen staan, vinden we het al lang best.
Het enige waar we echt genoeg van hebben, zijn sommige wegen hier. Bepaalde gewoon doorgaande gravelwegen, zijn echt vreselijk slecht. En dat voor honderden kilometers achter elkaar. En door dat gehobbel rammelt er van alles, dus we genieten erg van elke kilometer paved road. We zijn benieuwd hoe dat in Botswana zal zijn.......
Inmiddels hebben we dus de droge gebieden ingeruild voor wat nattere. De rivier waar we nu aan zitten mondt uit in de Okavanga delta in Botswana. Daar zijn we over een ruime week als het goed is. En als we daar dan de buffel gaan zien, hebben we zowaar de big five gezien. Zonder dat we daar op uit waren trouwens, maar het is leuk meegenomen.
Het is een heel verhaal geworden, maar we hebben ook al ontzettend veel gezien en gedaan. Elke dag staat bol van de indrukken, dus we hebben ook besloten om overmorgen een dagje relaxen in te lassen. We zitten dan twee nachten bij een lodge, dus dan kunnen we gerust een dagje rustig aan doen inplannen. Beetje uitslapen, lezen, zwemmen, hapje en drankje doen......we zijn er na al het gereis wel aan toe.
Leuk om alle reacties te lezen! Dat doet ons goed, hier in donker Afrika! Maar we genieten, alles is goed en we kijken uit naar het vervolg van onze reis.
Heel heel heel veel groeten van ons!!!

• 04 Augustus 2012 - 19:39

Rinus:

Ahoi ElsHennie

Wat een verhaal en wat een avonturen met al die beesten die je hebt gezien.
    Hoe gaat het met de plaatselijke bevolking onderweg, heb je daar nog contact mee
    en leuke dingen meegemaakt. Maken jullie ook films of alleen maar foto's.
    Verleden week zelf op Safari geweest !!!!!!! In Beekse Bergen, maar daar waren ze niet zo wild
    ze vonden het te warm, volgens de gids. Het park heeft dringend vers bloed nodig
    Dus doe als Noach en breng er van elk 2 mee
    Veel plezier en een goede reis
    Tabe
    Rinus

• 05 Augustus 2012 - 07:58

Wendy:

Hoi Els en Hennie,
    Goed om weer wat van jullie te horen en wat kunnen jullie leuk schrijven!
    Jullie reis klinkt prachtig en aan de foto's te zien, klopt dat ook!
    Blijven genieten!!!
    Wendy

• 05 Augustus 2012 - 10:35

Thea En Rene:

Prachtig verhaal met schitterende foto's! We genieten mee!
    pap en mam

• 05 Augustus 2012 - 11:40

Sandra:

Hallo stoere meiden,

Wat een prachtig verhaal en fantastische foto's. Julliie genieten, maar ik geniet mee.Kan niet wachten om alle verhalen en foto's te bekijken. Ik wens jullie nog veel wild, fijne avonturen en een hele goede reis toe. Pas goed op elkaar en GENIET!

Groetjes, uut Drenthe
    Sandra

• 05 Augustus 2012 - 20:31

Dianne, Jurgen & Boudewijn:

Leuk om allemaal te lezen! Heel veel plezier nog daar! Geniet!

X X X

• 05 Augustus 2012 - 20:58

Bernadette:

Hoihoi,

Fijn te lezen dat alles zo goed gaat. Prachtig zoals jullie het beschreven hebben. En dan de belevenissen met al die dieren, pfff, jullie weten hoe ik zou reageren. Leuke foto's vooral het douchemoment van Els. Dat wordt nog genieten de komende weken. Veel plezier!

Lieuwe, Bernadette, Inge en Maaike

• 06 Augustus 2012 - 11:41

Kristel:

Hoi dames,

Wat een fantastisch verhaal weer om te lezen en mooie foto's. Zit te genieten achter mijn PC als ik jullie belevenissen lees. Nog heel veel plezier de komende weken>