Aangekomen in Moosecountry - Reisverslag uit Ottawa, Canada van elshennie - WaarBenJij.nu Aangekomen in Moosecountry - Reisverslag uit Ottawa, Canada van elshennie - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Moosecountry

Door: webmaster

28 Juli 2009 | Canada, Ottawa

Hello folks @ home!
Afgelopen donderdag zijn we aangekomen op Newfoundland, oftewel Moosecountry. Iedereen die we tot nu toe hadden verteld van onze reisplannen naar Newfoundland, zei: you'll love it, but....watch out for the moose (elanden)! Hennie bleef maar sceptisch en dacht dat wij vast Newfoundland zouden verlaten zonder zo'n grote, bruine kolos te zien, maar.......ze heeft haar scepsis moeten laten varen. We hebben er inmiddels al 6 gezien. Een mamamooseje met 2 minimoosejes en wat papamoosejes. En inderdaad langs de kant van de weg, dus we snappen de waarschuwingen heel goed en nemen ze zeer ter harte. Je wilt echt geen moose voor je auto krijgen, want ze zijn echt GROOT.
Onze dagen in Labrador na het vorige bericht hebben we nogal historisch doorgebracht. Zo bezochten we Red Bay, een baai waar in de 16de eeuw de Basken vanuit op walvisjacht gingen. De olie die ze wonnen ging naar Europa, waar het veel geld opleverde. Ook zijn we een dag naar Battle Harbour geweest. Dat is een heel klein eiland, met grote verhalen. Het heeft met name een geschiedenis rond visserij, maar het is ook de plek waar Peary aankondigde dat hij de noordpool had bereikt. Of dat waar was.... 2 ervaren poolreizigers uit Oss wagen het te betwijfelen. Het was hoe dan ook voor ons een heerlijke dag!
Onderweg naar Newfoundland met de ferry vanuit Labrador hebben we weer walvissen gezien, dus we vinden onszelf echte mazzelaars. Dat geldt ook voor het aantal ijsbergen dat we gezien hebben. Echt geweldig.
Aan de ene kant vinden we het jammer om Labrador achter ons te laten, want het was echt heel ongerept en er was nauwelijks een toerist te bekennen. Hier is dat wel anders. Aan de andere kant kun je hier weer maaltijden eten die niet in een keer het aantal calorieen van 2 dagen bevatten. Het eten in Labrador was echt heel vet. We zijn er van overtuigd dat de uitvinder van de frituurpan (meneer Deep Fry) uit Labrador komt. We waren o zo blij om vandaag in de supermarkt weer fruit te kunnen kopen en yoghurt, jippie!!!
Op onze eerste dag in Newfoundland zijn we de Bowdoin gaan bekijken in st. Anthony. Dit is een zogenaamde Artic Schooner uit 1921, bezig met een tocht omhoog langs Newfoundland en Labrador. We hebben de Bowdoin prachtig zien binnenvaren in de baai en de haven. Hennie's maritieme bloed ging er sneller van stromen.
Hennie staat op dit moment buiten naar een enorm cruiseschip te kijken dat de baai uit vaart. De Maasdam van de Holland Amerika lijn heeft hier vandaag gelegen en heeft maarliefst 1200 toeristen losgelaten in dit kleine dorpje en het aangrenzende nationale park, Gros Morne. Er was vandaag vanalles georganiseerd voor de toeristen van de boot (het was namelijk voor het eerst dat de toeristen aan land kwamen, normaal gesproken varen ze alleen voorbij), dus daar hebben we even een graantje van meegepikt. Lokale folklore volop! Bovendien is het vandaag wat druilerig weer, dus echt wandelen in het park was er toch niet bij.
Morgen hopen we wel te kunnen wandelen en voor de middag hebben we een boottocht geboekt op western pont, een smal meer tussen hele steile kliffen. Schijnt erg prachtig te zijn, want iedereen zegt dat je in Gros Morne in elk geval die tocht moet doen. Dat advies nemen we dus maar ter harte.
We vinden het ook heerlijk dat we een keer 3 dagen op dezelfde plek blijven. De eerste helft van onze reis bestond uit erg veel kilometers en op 2 keer na dagelijks wisselen van verblijfplaats. Hier en straks ook weer op Nova Scotia doen we het wat rustiger aan en blijven we meerdere dagen op dezelfde plek. Ook fijn dat we vanaf nu in huisjes verblijven en dus zelf ontbijt kunnen maken en 's avonds kunnen koken. Kortom, we genieten van de tweede fase van onze reis die is aangebroken, maar kijken ook zeker heel positief terug op het eerste deel.
Leuk ook om af en toe een email te krijgen, aangezien smsen nog steeds niet lukt. De reacties op deze blog lezen we ook elke keer met veel plezier. Bijna alle plaatsen waar we overnachten hebben Wifi en zo kunnen we dus met de Iphone van Hennie de blog en de email checken.
We wensen jullie ook allemaal een hele fijne vakantie of anders succes met werken...;-). Heel veel lieve groeten van ons!

• 28 Juli 2009 - 20:41

Rinus:

Leuk hoor deze verhalen/gebeeurtenissen heel spannd. Heb je ook nog van die vliegende Elanden gezien van Santa Claus??
    Veel kijkplezier. Tot later

• 29 Juli 2009 - 10:21

2 Osse Ijsklontjes:

Ja, ja die deugniet Peary. Geen enkel bewijs had hij. Samen met een paar analfabete eskimo's die geen kaart konden lezen de noordpool ontdekken. Aan me Hoela! En dan 6 eskimo's meenemen en thuis in een museum tenstoonstellen. In no time waren er 4 dood. Bleven alleen skeletjes ten toon te stellen. We hebben er een mooi boek over maar dat lenen we niet uit.
    Reis lekker verder. Thea en René

• 29 Juli 2009 - 18:47

David.:

Gaaf die ijsberg!
    Hoe is de temperatuur en het weer daar, lopen jullie in winterjassen?
    Even voor Hennie, we zijn in Barneveld naar het kippenmuseum geweest... hebben ze vast niet in newfoundland...
    Dikke kus David.

• 02 Augustus 2009 - 07:07

Noortje:

Hallo Dames,
    Wij zijn alweer terug uit Frankrijk en jullie zijn nog steeds op avontuur! Wat pakken jullie dat toch goed aan, heerlijk.
    Ik heb enorm zitten genieten van de mooie verhalen. Jullie hebben het duidelijk erg naar de zin. En vette foto's! Lekker verder genieten!
    Groeten, Noortje.

• 03 Augustus 2009 - 19:22

Ruud:

Hallo meiden,
    Zijn jullie bofkonten of zijn jullie bofkonten??
    Wij zijn STIKJALOERS dat jullie zoveel "moos" gezien hebben. Toen wij in Zweden waren hebben wij er maar 2 in het wild gezien, dus je ziet jullie zijn baas boven baas!!
    Heel gezellig om jullie verslag zo te lezen en mee te genieten van jullie belevenissen. Het loopt inmiddels al naar en eind dus geniet nog zoveel je kunt.
    Lieve groetjes uit Veghel.
    Ruud en Hetty

• 03 Augustus 2009 - 20:21

Kees En Anky:

Beste Els en Hennie,

Vorige week vrijdag terug gekomen uit Oostenrijk en vandaag alle verhalen van jullie gelezen. Zo te lezen: weer een geweldige vakantie. Nog heel veel plezier. Groeten en liefs vanuit een zonnig Nederland van Anky en Kees

• 05 Augustus 2009 - 14:29

Ellen Wichman:

Hallo Els en Hennie,
    Ook wij zijn net terug gekomen uit Duitseland, Frankrijk en Belgie. Maar zo te lezen en te zien is het daar echt geweldig. Een lekker lange vakantie met veel avontuur. Geniet nog lekker van de paar dagen en alvast een goede terug reis.

Tot over twee weken.
    Liefs ellen EEE-team